Vinylbutiken var från början en övergiven lokal på långholmsgatan i Hornstull, Stockholm. Micke Englund öppnade vinylbutiken i november 1996, som är hans drömjobb än idag.

En sen eftermiddag i februari, det var blåsigt och snön har töat. På långholmsgatan 20 i Hornstull ligger Mickes stora vinylbutik, mittemot ligger den lilla butiken som idag sällan är öppen. Den 22 november 1996 slog portarna upp till Mickes vinylbutik.

En liten trätrappa leder ner till musikhistoria och musikkultur. Ett vinrött och gult kakelgolv tillsammans med det gula skenet från lamporna vittnar om att den här butiken har funnits länge. Det är bara tre anställda, ägaren Micke och två praktikanter. Den ena praktikanten finputsar en vinylskiva medan den andra sorterar vinyler och CD:skivor. Ägaren Micke står och pratar med en stamkund som ska köpa en AC DC vinylskiva.

– Jag hade ett stort skivintresse redan som åttaåring. Det var ju ett tag sen men jag kan fortfarande komma ihåg hur mycket jag lyssnade på The Beatles, Rolling Stones och med mera, säger Micke.

Ett stort rektangulärt rum med bara vinylskivor. De är staplade i lådor, på väggen och till och med vid kassan. Tillsammans med de gula väggarna och den slitna inredningen lägger sig en gammaldags atmosfär i butiken.

– För 26 år sedan hittade jag den här övergivna lokalen i Stockholm och gjorde om den till min vinylbutik, säger Micke.

Vinylskivorna står i stora, färgglada kvadratformade lådor. Pappersskyltar, skriven med röd tuschpenna berättar vilken genre av musik som finns i just denna låda. Det kan vara alltifrån hårdrock, pop till klassiskt.

– Det som lättast säljer idag är ju hårdrock som AC DC eller Kiss. Oftast är det läckra omslag på vinylskivan som många hårdrocksfans gillar. Vinylskivanska ha de rätta detaljer och rätt omslag,  säger Micke.

En muskulös man i 50 årsåldern med snickarbyxor och svart dunjacka kommer in i butiken. Han letar efter en vinylskiva med Kiss. Micke vet exakt vem mannen är, en stamkund som ofta kommer hit efter jobbet.

– Kolla! Det är det här jag menar, säger Micke och pekar på en tatuering på mannens arm.

På mannens arm står det KISS med stora och tjocka bokstäver. Ett typiskt hårdrocks fan.

– Hårdrocksälskare brukar oftast ha denna typ av tatueringar när de är hängivna fans. Det är de som brukar handla här.

Det droppar in några kunder då och då, som söker musik från deras tid. Från 60-70 talet. Hängivna fans eller människor med stort musikintresse. Ett stort musikintresse har alltid varit en självklarhet för Micke.

– Många av våra kunder gillar 60-70 talsmusik. Det var väldigt populärt att köpa vinylskivor från 90-talet och framåt 2000-talet, säger Micke.

På väggarna i butiken sitter många vinylskivor. För att vara en gammal lokal så är det högt i tak, vilket ger en rymlig känsla. Till höger om vinylerna på väggen finns en trång och mörk korridor. Ett trappsteg upp vid finns två vita dörrar och ytterligare lådor med vinylskivor. På vänster sida ligger ett rum med bara vinylomslag och CD-skivor. På väggarna sitter det fullt med musikklipp och nyheter om såväl okända som världsartister.

– Försäljningen av CD-skivor går väldigt trögt. Den typen av musik kan man lyssna på i Spotify. En stor konkurrent, säger Micke och skrattar.

Vinylomslagen står på en vit hylla, högst upp är det popmusik och på andra hyllplanet ligger CD-skivor lite huller om buller. Vid hyllorna sitter Micke på en stol och sorterar CD-skivorna.

– När Avicii dog så sålde vi bara en skiva av honom under hela hans karriär, säger Micke.

Alldeles vid öppningen står en hög stol. där Micke sitter och sorterar CD-skivor efter genre.

– Jag kan prata medan jag sorterar. Ungdomar lyssnar på mycket musik nuförtiden men ändå kommer de inte och handlar här. Främst på grund av Spotify.

Ungdomar lyssnar inte på vinyler eller CD-skivor. Få är inte intresserade av 60-70 tals musik. Vissa vet inte ens vad för musik som gjordes då. Många av kunderna är i Mickes ålder, födda på 60-70-talet som vill främja och avnjuta en stunds omodern jazz eller klassisk musik.

– Förmodligen många är stamkunder. En del kommer nästan varje dag. De kanske bor nära eller kommer förbi efter jobbet, säger Micke.

Mickes vinylbutik är öppet sju dagar i veckan och är nästan aldrig stängd. Som mest har det varit stängt två dagar i året Han har alltid något att göra, sortera, putsa eller städa.

– Även om CD-skivor eller vinylskivor inte säljer lika mycket idag eller om det skulle komma färre kunder hit så är det här fortfarande mitt drömjobb. Det kommer jag hålla på med ett tag till framöver, hoppas jag, säger Micke.

Text & Foto: Josefin Kvarnås

Lämna ett svar